Forecast van een bedrijf en de waardering

Bij bedrijfsovernames en financieringsaanvragen wordt er altijd veel aandacht gegeven aan de toekomstvoorspelling of forecast van een bedrijf en de waardering. De toekomstige omzet en winstgevendheid is immers wat er verkocht wordt, cq. waaruit de betaalde goodwill zal moeten worden betaald. Deze wordt dan ook gebruikt als basis voor een waardering, dan wel de beoordeling van een financiering.

Veel bedrijven kunnen de forecast niet makkelijk onderbouwen omdat er geen jaarcontracten zijn, er in het verleden geen trends gevolgd zijn of projecten maar kortdurend zijn. Voorspelling en budgettering vindt dan vaak plaats op basis van de kennis van de ondernemer, maar wordt niet vastgelegd. Voor een financier, een leverancier, of in geval van een bedrijfsovername een koper, is het moeilijk deze voorspellingen te volgen.
Om dit soort discussies te voorkomen is het belangrijk jaarlijks een planning en rapportage cyclus op te zetten:
– plannen maken
– opstellen van een gedetailleerde budgettering
– periodiek rapporteren van de actuele cijfers
– afwijking van de plannen bepalen en actie nemen.

Als er afwijkingen zijn van het plan/budget, dan kan daarop worden gereageerd en actie genomen. Indien de zaken conform verwachting gaan is dat aan te tonen en kan worden gerefereerd aan de al eerder gemaakte plannen.

Beursgenoteerde bedrijven doen niets anders dan dat. Ze geven een voorspelling af voor de toekomst en volgen in hoeverre dit waar wordt gemaakt. Afhankelijk van de betrouwbaarheid van de voorspelling wordt een bedrijf beter gewaardeerd, wat zich vertaalt in een hogere aandelen koers. Een waarschuwing dat de voorspelling niet wordt gehaald wordt vaak afgestraft met een lagere waardering van de aandelen.
Hoe langer een bedrijf dit soort cycli heeft gedaan, des te beter wordt vaak de voorspelling. Men gaat immers nadenken over wat er bij klanten gebeurd, welke producten aanslaan en wat er verwacht kan worden. Het wordt hierdoor makkelijker waardedrijvers inzichtelijk te maken en daarmee te plannen.
Een bedrijf dat kan aantonen dat het jarenlang haar omzet en resultaat heeft weten te voorspellen is daardoor meer waard dan een bedrijf dat dat niet kan. Het valt dus aan te raden dit in het bedrijfsproces te verankeren.

Wilt u meer weten over planning/budgettering en rapportage cycli, neem dan vrijblijvend contact op met MFS.
MFS richt zich op bedrijfsovernames (fusie en overname) en bedrijfsadvisering voor het Midden- en Kleinbedrijf. MFS is gecertificeerd lid van de BOBB en DCFA.

Show Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

19 + 15 =