Wat kost een overnameadviseur?

Wanneer je een bedrijf wilt overnemen, weet je dat daar kosten aan verbonden zijn. Niet alleen het bedrijf zelf kost geld, maar ook alles om de overname heen.  Als je hier nog nooit mee te maken hebt gehad, vraag je je misschien af hoeveel geld je daarvoor moet reserveren. Bijvoorbeeld, wat kost een overnameadviseur? In deze blog geef ik je een indicatie van de kosten die komen kijken bij een bedrijfsovername.


In de eerste plaats kost een bedrijfsovername een heleboel tijd en gedoe als je alles zelf wilt doen. Je zult vragen hebben, gesprekken voeren, informatie moeten opvragen en verzamelen en stukken moeten aanleveren… Al deze zaken kosten tijd. Tijd die je op dat moment dus niet in je bedrijf kunt steken. Niet in je productie, niet in je marketing en niet in je klanten. Daardoor loop je hoogstwaarschijnlijk inkomsten mis, omdat je focus even op iets anders ligt. Dat zijn al indirecte kosten.

De meeste ondernemers kiezen er daarom voor zich te laten adviseren en begeleiden door een overnameadviseur. Een expert inhuren kost natuurlijk geld en kan een drempel zijn, maar je kunt jezelf beter afvragen wat zo’n adviseur je oplevert. Jij kunt je grotendeels bezig blijven houden met ondernemen. Ondertussen zorgt hij of zij ervoor dat de overname soepel verloopt en je achteraf niet voor vervelende verrassingen komt te staan. Bedrijfsovernames zijn toch een vak apart en als je niet weet waar je op moet letten, kun je achteraf overvallen worden door onvoorziene situaties of kosten.

Linksom of rechtsom, een bedrijfsovername kost geld. Een tijdje terug sprak ik iemand met overnameplannen. ‘Ik wil wel een metaalbedrijf overnemen’, zei hij tegen me. ‘Heb je geld?’, vroeg ik hem. ‘Ja,’ antwoordde hij, ‘100k sowieso.’ 100.000 euro is natuurlijk een boel geld, maar toen ik hem vertelde dat hij al gauw zo’n 20.000 kwijt zou zijn aan advies en begeleiding, schrok hij hier best wel van. Dat was 1/5 van zijn budget!

En er zijn natuurlijk grote verschillen: neem je eenmanszaak over die een eenvoudige casus is of steek je in op een groot bedrijf met 30 medewerkers en een heleboel voorraad? Dat scheelt nogal in onderzoek en verslaglegging.

Verschillende kosten bij een bedrijfsovername

Bij een bedrijfsovername heb je te maken met kosten van verschillende partijen. Denk hierbij aan:

– Notariskosten wat-kost-een-overnameadviseur

Als alles goed is voorbereid en de notaris zich alleen met de leveringsakte hoeft bezig te houden, blijven deze kosten beperkt. Bij overname van een eenmanszaak of VOF hoeft de notaris meestal niet betrokken te worden.

– Advocaatkosten

Hoelang een advocaat met een overname bezig is en dus wat dat gaat kosten is lastig te zeggen. Dat hangt helemaal af van de situatie. Soms hebben bedrijven eigen juristen in dienst. Hun uurtarief ligt vaak wat lager en ook zij hebben kennis van bedrijfsovernames.

– Advies-/begeleidingskosten

Een overnameadviseur vraagt meestal een combinatie van uren tegen een uurtarief plus een succesfee, bijvoorbeeld 1% tot 5% van de overnamesom. Ook kan er een vast bedrag (fixed fee of retainer) plus een succesfee worden afgesproken.


Overnamekosten: lastig in te schatten

Het is heel moeilijk om van tevoren iets te zeggen over de tijd die een overnameadviseur kwijt is aan een overname. Houd er in elk geval rekening mee dat zo’n adviseur een boel uren maakt om alles in goede banen te leiden. 100 tot 150 uur is niet gek. Ook hier geldt weer: de situatie maakt het verschil. Wordt een overzichtelijk bedrijf overgenomen door een werknemer, dan redt een adviseur dat misschien wel in 50 uur.

Zelf heb ik de ervaring dat er vaak toch iets onverwachts komt bovendrijven tijdens een overnameproces. Zo begeleidde ik een keer de overname van een metaalbedrijf (overigens een ander bedrijf dan waar ik het net over had) waarbij er gesteggeld werd over de cao. Je kunt je voorstellen dat dit eerst helemaal uitgezocht moest worden en dat kostte een boel tijd.

Een andere keer was ik betrokken bij een overname waarbij de verkopende partij dacht btw-vrije diensten te leveren. Dat was in oorsprong ook zo, maar door een verschuiving van activiteiten vielen de diensten inmiddels wél in de btw-regeling. Ook dit gaf een heleboel uitzoekwerk. Deze situatie riep een boel vragen en discussies op en de overname werd hierdoor met dik twee maanden vertraagd.

Hoewel je misschien op een eenduidig antwoord hoopte, kan ik je dus niet precies zeggen wat de kosten van een overname zijn. Bij een koopsom van 3 of 4 miljoen kunnen de overnamekosten zomaar een ton zijn. Bij een koopsom van 2 ton denk ik eerder aan 10-20k. Maar ook dit kan alle kanten op. Hoe is de voorbereiding, hoe overzichtelijk is het bedrijf? Hoe zit het met de voorraad, staat die tegen de juiste waarde op de balans? Zijn er onduidelijkheden die eerst uitgezocht moeten worden en hoe diep moeten de boeken worden ingegaan om alles op een rijtje te krijgen?

Overnamekosten: waar moet je nog meer aan denken?

En na de overname houdt het nog niet op. Om als nieuwe eigenaar een bedrijf draaiende te houden of liever nog te versterken, krijg je te maken met integratiekosten. Misschien wil je bepaalde veranderingen doorvoeren in huisstijl, marketing of productie. Je hebt je eigen ideeën over het pand, de locatie of bedrijfsvoering. Alle veranderingen kosten tijd, energie en geld.

Vraag niet wat het kost, maar bedenk wat het je oplevert

Zorg dat je deze kosten meeneemt in de berekeningen. Wanneer je niet bekend bent met bedrijfsovernames, weet je niet waar je op moet letten. Een overnameadviseur kost geld, maar je moet je afvragen wat het je gaat kosten als je alles op eigen houtje uitzoekt. In elk geval veel tijd, waarschijnlijk een boel gedoe en frustratie en in het slechtste geval een heleboel onvoorziene kosten door slechte voorbereiding, beroerde keuzes en/of lijken in de kast.

Heb je daar geen zin in en wil je eens weten wat ik voor jou zou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met mij op! Meer weten over bedrijfsovernames? Lees dan ook mijn andere blogs!

Vragen over omtrent de kosten van een overnameadviseur?

Max Miltenburg. Voor een persoonlijke benadering bij bedrijfsovernames en advisering.

 

het-financieren-van-een-bedrijfsovernameMax Miltenburg vervulde na zijn business studie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam diverse financiële functies. Hij werkte bij Apple Computers onder meer als Benelux Financial director. Vervolgens was hij werkzaam als Financieel directeur bij Lacis / CSS Telecom, financieel directeur bij Thremen en Randstad om eind 2008 voor zichzelf te beginnen.

Neem contact op

 


Bekijk ook de volgende relevante artikelen:

Je hebt mogelijk wel eens gehoord van private equity: partijen die participeren in bedrijven en hen helpen bij groei of overnames. Zo’n participatie kan een goede oplossing zijn wanneer je groeiambities hebt of bijvoorbeeld wilt voorsorteren op je pensioen. Wel is het belangrijk... Lees meer

belasting-bij-een-bedrijfsovername

Eén van de dingen waarmee je rekening moet houden bij een bedrijfsovername, is de belasting. Over het algemeen hanteer ik het adagium dat ik graag een boel belasting betaal. Dat betekent namelijk dat ik een mooie omzet heb gemaakt. Maar uiteraard betaal ik relatief graag zo min... Lees meer

Meer over bedrijfsovernames

Show Comments

Comments are closed.